육명심
Yook Myoung-Shim

육명심은 한국인의 정서와 정체성을 탐구해 온 원로 작가다. 그만의 독특한 시각으로 주변을 바라보며 대상과 진정한 소통을 이루었고, 이를 통해 가장 한국적인 것, 우리 정서의 가장 깊은 곳을 건드리는 장면을 포착해 왔다. 불모지에 가까운 한국 사진계에 현대 사진을 둘러싼 풍성한 논의가 가능하도록 이론의 토대를 마련한 사진이론가였으며, 고유한 시선을 가진 개성 있는 작가들을 키워 낸 교육자이기도 했다. 1980년대 꼬박 7년을 들여 촬영한 <장승>은 사라져 가는 우리네 얼굴과 한국의 전통 문화에 대한 심도 있는 기록이다. 그 안에는 우리가 잃어버린 토박이들의 모든 유형이 담겨 있다.

As one of the leading Korean photographers Yook Myong-Shim has investigated the sentiments and identity of the Korean people. By projecting his own unique perspectives onto his surroundings, he has been able to form a true rapport with subjects and thereby he has succeeded in capturing scenes that reveal what are most Korean and the affective propensity rooted in the depths of Korean minds. As a photography theorist he laid the foundation for active discussions on contemporary photography in the barren wilderness of the Korean photography scene of the time, and as an educator he has focused his efforts on helping his students develop their own distinctive way of looking at things. <Jangseung, Totem Poles>, his seven-year effort of recording in the 1980s, is an in-depth record of Koreas unique face, tradition and culture that seem to be fading away. In it remains every shade of a lost native.

© 육명심 Yook Myoung-Shim